Gramos årsmøte: solide resultater og viktige vedtak for fremtiden

Tre personer sitter på scenen under Gramos årsmøte. Bak dem henger Gramos logo på veggen, og foran scenen står et lavt bord med hvit duk og et skilt merket «Gramo».
Fra venstre: styreleder Cathrine Nagell, ordstyrer Nils Petter Hansson og daglig leder Kim Skarning Andersen på scenen under Gramos årsmøte. Foto: Rita Mamelund

Gramos årsmøte ble avholdt 2. juni 2026 i de nye lokalene i Kongens gate 12. Det var også mulig å delta digitalt. Årsmøtet samlet medlemmer fra både utøver- og produsentgruppen, og behandlet blant annet årsregnskap, åpenhetsrapport, valg og sentrale prinsipper for Gramos virksomhet.

Vekst i inntekter

Årsregnskapet for 2025 viser en positiv utvikling forGramo. Driftsinntektene økte til 282,2 millioner kroner, en vekst på 5,9prosent fra året før. Driftsresultatet ble 225,8 millioner kroner, og ordinærtresultat endte på 235,7 millioner kroner – midler som sin helhet overføres tilavregning av vederlag og fondsavgift.

Styret trakk frem flere viktige milepæler fra året somgikk, blant annet overgangen til det nye rettighetsforvaltningssystemetApollon, samordnet innkreving av bakgrunnsmusikk sammen med TONO, innflytting inye lokaler og styrket internasjonalt samarbeid.

Tiltakene forventes å gi årlige besparelser på om lag 12 millioner kroner.

Over 146 millioner kroner utbetalt tilrettighetshavere

Åpenhetsrapporten for 2025 viser at Gramo i løpet avåret utbetalte 70,4 millioner kroner til utøvende kunstnere og 76,4 millionerkroner til produsenter.

Administrasjonen orienterte også om arbeidet med åvidereutvikle mer presise fordelingsmodeller og implementering av nyttrettighetsforvaltningssystem.

Enstemmige vedtak gjennom hele årsmøtet

Årsmøtet godkjente enstemmig både styrets årsberetning,revidert årsregnskap, åpenhetsrapport, ufordelbare midler og de generelleprinsippene for fordeling, investering og risikohåndtering.

Klare ambisjoner videre

Med solide økonomiske resultater, økt effektivitet og store pågående utviklingsprosjekter,går Gramo videre med klare ambisjoner: å styrke rettighetsforvaltningen, øketransparensen og sikre best mulig verdiskaping for utøvere og produsenter.

Mingling i musikkhuset:

Et langt buffetbord dekket med mat. Fremst står høye stabler med hvite tallerkener, og bak dem følger fat med blant annet salater, kanelboller, fruktfat og flaskevann. I bakgrunnen står flere personer og forsyner seg ved et åpent kjøkken med hvite fliser.
Kvelden ble avsluttet med mat, mingling og godesamtaler i lokalene Gramo deler med TONO, NOPA, Norsk Komponistforening,GramArt, Musikkforleggerne og Musikkfondene. Foto: Rita Mamelund

Gramos styre valgt av årsmøtet

Uavhengig styreleder som ble valgt for to år på fjorårets årsmøte:

  • Cathrine Nagell med vara Nils Petter Hansson

Styremedlemmer for utøvende kunstnere:

  • Daniel Nordgård med vara Monica Ifejilika
  • Marius Øvrebø-Engemoen med vara AnneLise Frøkedal
  • Hans Ole Rian med vara Ingvild Andrea Tellmann

Styremedlemmer for produsenter av lydopptak:

  • Eddie Nygren med vara Ivar Noer
  • Marte Thorsby med vara Lena Midtveit
  • Erlend Gjerde med vara Jenny Victoria Thyrhaug

Gramos valgkomite valgt av årsmøtet

Uavhengig leder

  • Hedvig Bugge Reiersen med vara Leif Petter Madsen

Representanter for utøvende kunstnere

  • Helle Stensbak med vara Trond Brandal
  • Askil Holm med vara Tove Bøygard

Representanter for produsenter av lydopptak:

  • Steffen Asmundsson med vara Jørn Dalchow
  • Ida Sofie Laland med vara Erik Akram Nahiry