Penger fra utlandet
Når du er medlem i Gramo henter vi som standard penger fra alle landene vi avtale med. Vi tar ikke provisjon for innkreving fra utlandet. Du beholder hele beløpet.
Vi henter penger fra 21 land
Vi utbetaler direkte til deg
Vi tar ingen provisjon
Hvordan får du penger fra utlandet?
Når musikken din spilles i utlandet, på radio, i butikker eller på offentlige steder, har du rett til betaling, akkurat som i Norge. Som medlem henter Gramo dette inn for deg automatisk, du trenger ikke gjøre noe selv.
Slik fungerer det
Fra musikken din spilles i utlandet til pengene er på konto, går det gjennom fire steg.
- Rapport fra utlandet
Gramo får rapporter om hva som er spilt, fra organisasjonene vi samarbeider med. - Vi finner innspillingene dine
Gramo går gjennom rapportene og finner de norske innspillingene som er brukt. - Pengene overføres til Gramo
Organisasjonene i utlandet fordeler pengene og overfører beløpet til Gramo. - Utbetaling til deg
Gramo betaler videre til deg.
- Belgia
- Utøver – Playright
- Brasil
- Utøver – Abramus
- Canada
- Utøver – Actra
- Produsent – ReSound
- Danmark
- Utøver – Gramex
- Produsent – Gramex
- Estland
- Produsent – EFU (Eesti)
- Finland
- Utøver – Gramex
- Produsent – Gramex
- Frankrike
- Utøver – ADAMI og SPEDIDAM
- Irland
- Utøver – RAAP
- Island
- Utøver – SFH
- Italia
- Utøver – NUOVO IMAIE og ITSRIGHT
- Produsent – SCF
- Japan
- Utøver – CPRA/GEIDANKYO
- Kroatia
- Utøver – HUZIP
- Nederland
- Utøver – Sena
- Produsent – Sena
- Polen
- Utøver – SAWP
- Romania
- Utøver – Credidam
- Slovenia
- Utøver – IPF
- Spania
- Utøver – AIE
- Storbritannia
- Utøver – PPL
- Sverige
- Utøver – Sami
- Produsent – IFPI
- Tyskland
- Utøver – GVL
- USA
- Utøver – SoundExchange
- Belgia
Beløpet fra utlandet varierer fra år til år. Som oftest handler det om at musikken har blitt spilt mer eller mindre fra ett år til et annet. I tillegg kan pengene fra organisasjonene komme på ulike tidspunkt, fordi de betaler ut etter sine egne rutiner.
Du kan velge hvor vi henter fra
Som standard henter Gramo inn penger fra alle landene vi samarbeider med. Det passer for de aller fleste. Vil du gjøre det annerledes, kan du velge blant disse:
Hele verden (standard)
Gramo henter inn penger fra alle landene vi samarbeider med. Dette får du automatisk når du blir medlem.
WORLDWIDE
Bare Norge
Gramo henter inn penger kun i Norge.
REGIONAL
Hele verden minus noen land
Samme som “hele verden”, men du velger selv noen land du vil holde utenfor.
WORLDWIDE -
Norge pluss noen land
Gramo henter inn penger i Norge, i tillegg til landene du selv velger.
REGIONAL +
Velger du bort noen land, henter ikke Gramo inn pengene derfra. Da blir de enten liggende ufordelt hos den utenlandske organisasjonen, eller du må bruke en ekstern agent som tar provisjon.
Har du spørsmål eller vil endre hvor vi henter penger fra? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.
Bli medlem av Gramo
Det er gratis å melde seg inn. Ingen innmeldingsavgift, ingen årlig kontingent.
Les mer om å bli medlemVanlige spørsmål
Både Gramo og Tono er kollektive forvaltningsorganisasjoner som forvalter rettigheter, men vi gjør det til forskjellige grupper.
- Gramo krever opp og betaler ut penger til personer som har sunget eller spilt på en innspilling (utøvere), og til de som har tilrettelagt og betalt for produksjonen av innspillingen (produsenter).
- Tono krever opp og fordeler penger til personer som har komponert musikken og skrevet teksten på en låt, samt musikkforlag.
- Gramo er en kollektiv forvaltningsorganisasjon – Vi jobber med å forvalte rettigheter til personer som har sunget eller spilt på en innspilling (utøvere), og til de som har tilrettelagt og betalt for produksjonen av innspillingen (produsenter).
- GramArt er en interesseorganisasjon – De jobber for å fremme interessene til artister og musikere.
Nei. Hos Gramo er produsenten den som finansierer og tilrettelegger innspillingen, for eksempel et plateselskap, eller en som gir ut musikken selv.
Du sier opp skriftlig. Hvis du sender oppsigelsen innen 30. september, opphører medlemskapet ved årsskiftet 31. desember. Hvis du sier opp senere, løper medlemskapet til årsskiftet året etter.
Vederlag er i Gramo-sammenheng en lovbestemt form for betaling eller kompensasjon, mens royalties er en avtalt form for betaling.
- Vederlag er en lovbestemt rett til betaling når innspilt musikk fremføres offentlig, for eksempel på radio, TV, i butikker eller på kafeer.
- Royalties brukes gjerne om andre former for betaling som er avtalt mellom to eller flere parter, for eksempel i en avtale mellom artist og plateselskap. Royalties kan komme fra strømming, salg, lisensiering til film og TV, og lignende.